Beheren 

Hoe pas ik e-mailinstellingen aan in Outlook 2016?

Je kan de e-mailinstellingen van Outlook 2016 als volgt aanpassen:

Recent is er een update geweest van het Office pakket. Daardoor zijn een aantal instellingen die voorheen onder de accountinstellingen te vinden waren, verplaatst. In dit FAQ-artikel leggen wij uit hoe je de e-mailinstellingen van e-mailaccounts eenvoudig kunt bekijken en kunt wijzigen, wanneer dit niet meer onder de Accountinstellingen te wijzigen is. 

Indien je de e-mailinstellingen niet meer kunt wijzigen bij de Accountinstellingen, dan herken je dit aan het volgende venster. 
 

 

Om er nu voor te zorgen dat je de instellingen, net als voorheen kunt wijzigen, ga je als volgt te werk. 

 

Allereerst ga je naar Bestand en vervolgens naar Accountinstellingen. In het pulldownmenu klik je nu op 'Profielen beheren'.

 

Je krijgt nu het volgende scherm te zien. Hier kies je voor 'E-mail accounts'
 

 

Vervolgens krijg je het overzichtsvenster te zien met de aangemaakte mailboxen. Dubbelklik op de mailbox waarvan je de instellingen wilt controleren of wilt wijzigen. Dan verschijnt onderstaand venster. 

Dit venster is dezelfde als die in de vorige versies onder het kopje Accountinstellingen stond. Op het moment dat het account echter hebt aangemaakt, heeft het systeem echter een paar instellingen standaard neergezet. Deze dien je te wijzigen in dat geval. 

- Server voor inkomende e-mail: mail.hostingserver.nl
- Server voor uitgaande e-mail: mail.hostingserver.nl
- Gebruikersnaam: het e-mailadres

Vervolgens klik je op de knop 'Meer instellingen'
 

 

Nu ga je naar het tabje 'Server voor uitgaande e-mail'.
Zorg ervoor dat het vinkje staat bij 'Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist'.
De radiobutton dient te staan bij 'Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail'.
Nu ga je tot slot naar het tabje 'Geavanceerd'.

 

In dit venster controleer je nu de poortnummers. 
De inkomende e-mail (IMAP) poort dient te staan op 143.
Stel dat je geen gebruik van IMAP maakt maar van POP3, dan zet je hier neer poort 110.
De uitgaande e-mail (SMTP) poort dient te staan op 2525
Zowel bij inkomende als bij uitgaande e-mail dient de optie 'Gebruik het volgende type versleutelde verbinding' te staan op 'TLS'
Tot slot zet je onder Mappen bij 'Pad van de hoofdmap' neer: 'INBOX'. *

*In geval van POP3 is deze optie niet van toepassing en niet zichtbaar. 

Als de instellingen goed staan klik je op 'OK'
 



De instellingen staan nu weer goed en de mail zou nu weer moeten werken.