Domeinnamen 

E-mailverificatie voor gTLD domeinnamen (clientHold) VDX

Het kan voorkomen dat uw .COM, .NET of andere generieke Top Level Domain (gTLD) ineens niet meer bereikbaar is, zonder dat u een aanpassing aan uw domeinnaam of website hebt uitgevoerd.

In de meeste gevallen is het e-mailadres in de houdergegevens van uw domeinnaam dan niet op tijd geverifieerd, waardoor het domein de status ‘clientHold’ krijgt. In dit artikel vertellen we u meer over deze e-mailverificatie, waarom uw domeinnaam hierdoor tijdelijk niet bereikbaar kan zijn en hoe u dit oplost.

 

Gebruikt u een country code TLD (zoals .NL, .BE en .DE) en is deze niet bereikbaar? Dan is de e-mailverificatie niet van toepassing en heeft de onbereikbaarheid van uw domeinnaam een andere oorzaak. Neem in dat geval contact op met onze supportafdeling, zij zullen hier dan samen met u naar kijken.

 

E-mailverificatie van gTLD's

Voor gTLD is het vereist dat het e-mailadres in de bijbehorende houdergegevens geverifieerd wordt. De term gTLD omvat alle domeinnamen die niet op een landcode (zoals .NL, .BE en .DE) eindigen. De houdergegevens zijn onderdeel van de WHOIS-informatie en bevatten de contactgegevens van de eigenaar van een domeinnaam.

Deze e-mailverificatie is in het leven geroepen door de overkoepelende domeininstantie ICANN. Dit is gedaan om de echtheid van e-mailadressen vast te stellen en zo het aantal gebruikte malafide e-mailadressen te verminderen.

De e-mailverificatie hoeft slechts één keer per e-mailadres te worden uitgevoerd en start op het moment dat u het e-mailadres voor het eerst in de houdergegevens van een domeinnaam gebruikt. De e-mailverificatie kan dus starten op het moment dat u uw domeinnaam registreert, maar ook nadat u het e-mailadres in de houdergegevens van een bestaande domeinnaam wijzigt.

Het is belangrijk dat het e-mailadres in de houdergegevens 14 dagen na de start van de e-mailverificatie wordt geverifieerd. Als dit niet gebeurt, worden alle gTLD-domeinnamen die dit e-mailadres in de houdergegevens gebruiken tijdelijk geschorst.

We zullen nu uitleggen hoe u ziet of e-mailverificatie voor uw domeinnaam nodig is.

 

E-mailverificatie herkennen

Waarschijnlijk leest u dit artikel omdat uw gTLD plotseling niet meer bereikbaar is. In plaats van uw website ziet u nu opeens een foutmelding dat het IP-adres van de server niet gevonden kon worden. Het is ook mogelijk dat u een pagina te zien krijgt met de melding dat het domein tijdelijk is geschorst (suspended).

Dit houdt in dat u niet op tijd hebt gereageerd op het verzoek tot e-mailverificatie. Als e-mailverificatie voor een domeinnaam bij VDX is gestart, ontvangt u hiervoor een e-mail van het e-mailadres support@ns0.nl met het onderwerp 'E-mail verificatie'.

Deze e-mail wordt in totaal drie maal gestuurd: Eén keer bij de aanvang van de verificatie en nog twee maal na respectievelijk 6 en 12 dagen. Als u de link in één van deze e-mails aanklikt, wordt de verificatie voor uw e-mailadres direct voltooid.

 

Let op: Het wijzigen van de houdergegevens van een gTLD zorgt er ook voor dat het domein in de 60 dagen hierna niet verhuisd kan worden. Het oude e-mailadres van de houder wordt hier ook per e-mail van op de hoogte gesteld. Deze e-mail is verstuurd vanaf noreply@emailverification.info en heeft het onderwerp 'ICANN inter-registrant transfer'.

Deze beperking van 60 dagen is eveneens door ICANN in het leven geroepen. De bovenstaande e-mail bevat echter ook een link waarmee u deze specifieke beperking tot 14 dagen na de houderwijziging kan terugdraaien.

 

U kunt de houdergegevens aanpassen door in te loggen op het klantportaal (mijn.vdx.nl) en in het menu te klikken op ‘Gegevens’.

 

Wanneer u een e-mailadres invult dat al eerder is geverifieerd, hoeft deze niet nog eens geverifieerd te worden. Uw domeinnaam wordt hierna vrijwel direct weer bereikbaar.

Gebruik daarnaast geen e-mailadres dat eindigt op een domeinnaam en door uitblijven van e-mailverificatie geschorst is. Dit e-mailadres is namelijk net als de website niet bereikbaar.

 

Mocht u aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen.