Resellers 

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

In het volgende artikel staat beschreven hoe je voor het eerst een hostingpakket kunt aanmaken in jouw nieuwe resellerpakket.

Wanneer je bij ons een resellerpakket hebt besteld, zul je van ons een login ontvangen voor je persoonlijke reseller-omgeving. Je komt dan binnen op het volgende scherm:

 

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Je ziet hier dat je verschillende zaken kunt aanmaken onder je resellerpakket:

- Customers  (jouw klanten)

- Subscriptions (pakket die je aan een klant kunt koppelen)

- Service Plans (standaardpakketten voor je klanten, maakt het configureren van veel subscriptions makkelijker)

Het beste kan je altijd beginnen met het aanmaken van je Customer, dit wordt door het controlpanel gezien als het beginpunt.

Je maakt dan als eerste voor je klant onder jouw resellerpakket een Customer aan, je vult daar als eerste verplicht Contact name en Email address in van jouw klant.

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Vervolgens kun je daaronder bij "Acces to Panel" beginnen met het echt aanmaken van het hostingpakket voor je klant, je geeft als eerste een gebruikersnaam op voor je klant en door op "Generate" te klikken genereer je een goed wachtwoord. Hiermee kan jouw klant inloggen op zijn persoonlijke controlpanel van het hostingpakket die onder het resellerpakket valt.

Standaard staat direct de optie "Create subscription" for the customer aangevinkt, hiermee kun je dan ook direct de klant zijn Subscription aanmaken;

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Bij "Domain name" vul je het betreffende domeinnaam in waarvoor de hosting aangemaakt dient te worden. Het IP-adres laat je standaard alleen op het shared IP staan, wat ook correct is.

Vervolgens geef je hieronder nogmaals een gebruikersnaam en wachtwoord op, dit is de FTP-login voor je klant om te kunnen verbinden met het hostingpakket. We raden aan om gebruikersnaam en wachtwoord gelijk te houden aan de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord bij Access to Panel.

Als je reeds een Service Plan hebt aangemaakt kun je deze hieronder selecteren, mocht je (nog) geen Service Plan hebben kan je de Service Plan op Default Domain laten staan en vink je daaronder de optie "Proceed to customizing the subscription parameters after the customer is created. Note that doing this will lock the subscription for syncing" aan en klik je op OK.

Wanneer je geen Service Plan hebt geselecteerd en de optie "Proceed to customizing the subscription parameters after the customer is created. Note that doing this will lock the subscription for syncing."  hebt geselecteerd, ontvang je nog de volgende melding en klik je op OK:

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Het hostingpakket voor je klant is nu aangemaakt, maar nog niet geconfigureerd. In het volgende scherm (overzicht van de aangemaakte Subscription) klik je dan op Customize om het hostingpakket te configureren.

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Hierna kom je in het overzicht waar je de rechten en quota's voor het hostingpakket van je klant kunt configureren.

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

In eerste instantie kun je bij Resources aangeven van welke quota's je klant gebruik kan maken en kun je aangeven of ze meer mogen gebruiken dan de ingestelde quota (of niet) en eventueel welke actie er genomen wordt door het controlpanel, wanneer het account de quota bereikt. Hieronder kan je dus aangeven hoeveel HD-ruimte beschikbaar is, hoeveel dataverkeer, hoeveel databases etc. etc., dit stel je verder naar wens in.

Vervolgens heb je naast het tabblad Resources ook nog het tabblad Permissions, hier kan je aangeven wat je klant binnen Plesk zelf mag doen door een vinkje te zetten voor de beschreven rechten daar.

Hoe kan ik aan de slag met mijn resellerhosting? (Plesk resellerpakket)

Wanneer je de rechten naar wens hebt ingesteld kun je onderaan klikken op Update & Lock om het pakket op te slaan. De tabbladen Hosting Parameters, PHP settings, Applications staan in de meeste gevallen al direct helemaal correct ingesteld. Hier kun je eventueel nog het volgende instellen;

- Hosting Parameters (hier geef je aan wat er met de site moet gebeuren wanneer je de Subscription suspend)

- PHP-settings (hier kun je de nodige PHP-instellingen aanpassen, default zullen deze al voor de meeste situaties en sites al correct staan)

- Applications (hier kun je het aantal applicaties waar je klant gebruik van kan maken in de Application Manager beperken)

Wanneer je op Update & Lock hebt geklikt, is het pakket klaar voor gebruik en kun je jouw klant de nodige logins toesturen.