Office 365 

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

Wanneer je bij VDX Office 365 hebt besteld, heb je een e-mail gekregen met een login voor https://portal.office.com, dit is de login voor het admin / beheer account van Office 365 van jouw organisatie. Bij de eerste keer inloggen zal direct worden gevraagd om zelf een nieuw wachtwoord in te stellen voor dit account.

Wanneer je je wachtwoord opnieuw hebt ingesteld ben je ingelogd als de beheerder en kun je beginnen met het inrichten van Office 365.

Als eerste is het van belang dat je je domein correct instelt voor het gebruik met Office 365.

- Wanneer je bent ingelogd met de beheerder op https://portal.office.com zie je daar in het linker menu de optie Domeinen, hier klik je op.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Daar klik je vervolgens op Domein toevoegen en krijg je kort uitgelegd wat DNS is, lees dit even door en bekijk eventueel de video. Klik vervolgens op Aan de slag.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Vul het domein in van je organisatie die je gekoppeld wilt hebben aan Office 365 en klik op volgende, je krijgt vervolgens een txt-record die je in de DNS van het betreffende domein dient op te nemen. Wanneer je je domein bij VDX hebt geregistreerd kun je dit doen via https://mijn.vdx.nl en daar te gaan naar Domein en Hosting > betreffende domein aanklikken > DNS beheer.  Zie ook onderaan dit artikel het gerelateerde artikel: "Waar kan ik de DNS van mijn domeinnaam beheren/aanpassen?"

Als je je domein elders hebt geregistreerd dien je contact op te nemen met die betreffende provider. 

- Klik vervolgens op Ja, ik heb de record toegevoegd. Houdt er rekening mee dat een DNS wijziging niet altijd direct overal op het internet actief is, het kan dus even duren voordat Microsoft ziet dat het txt-record is toegevoegd. 

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Als de verificatie is gelukt, wordt er gevraagd of je de bestaande gebruikers wilt omzetten naar het nieuwe domein. Dit houdt dus in dat je gebruikersnaam / e-mailadres zal veranderen van admin@jouw-eigen-domein.onmicrosoft.com naar admin@jouw-eigen-domein.nl. Je vinkt de gebruiker(s) aan en klikt op Geselecteerde gebruikers bijwerken.

- Vervolgens krijg je bij stap 2 de optie om meer gebruikers toe te voegen, dit slaan we voor nu even over, je klikt dan op Slaat u deze stap over.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Je komt nu uit bij stap 3 en kan je hier de daadwerkelijk noodzakelijk DNS-records voor Office 365 gaan aanmaken voor je domein. Je selecteert daar Nee, ik heb een bestaande website of wil mijn eigen DNS-records beheren en klik op volgende.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- In het volgende scherm zie je een overzicht van welke services je wilt gebruiken voor je domein, standaard staan deze allemaal actief, dit kun je het beste zo laten staan.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Hierna zie je een overzicht van alle DNS-records die ingesteld / overgenomen dienen te worden voor je domein. Wanneer je je domein bij VDX hebt geregistreerd kun je dit doen via https://mijn.vdx.nl en daar te gaan naar Domein en Hosting > betreffende domein aanklikken > DNS beheer. Zie ook het onderaan dit artikel het gerelateerde artikel: "Waar kan ik de DNS van mijn domeinnaam beheren/aanpassen?"

Als je je domein elders hebt geregistreerd dien je contact op te nemen met die betreffende provider. 

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

Wanneer je de records hebt toegevoegd klik je op: Ja, ik heb de records toegevoegd. Je bent nu klaar met het configureren van je domein.

Je kunt nu een nieuwe gebruiker toevoegen, naast je beheerders gebruiker en daar de licentie aan koppelen, zodat je een gebruiker krijgt die ook daadwerkelijk kan e-mailen etc.

- In het menu links ga je naar Gebruikers en klik je op Actieve gebruikers

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

- Je zult een overzicht zien van reeds aangemaakte gebruikers, normaliter wanneer je voor de eerste keer inlogt zie je daar alleen één gebruiker staan, namelijk de beheerder gebruiker die wij voor je hebben aangemaakt en waar je mee bent ingelogd.

- Om een nieuwe gebruiker aan te maken klik je op het + symbool boven het overzicht met gebruikers

- Je vult vervolgens de gevraagde gegevens in, let op dat je bij gebruikersnaam ook het correcte domein selecteert achter de @. Als je de gebruiker voor jezelf aanmaakt kun je direct een eigen wachtwoord ingeven door te klikken op Typ het wachtwoord. Als je de gebruiker voor iemand anders aanmaakt laat je een wachtwoord genereren die je op de volgende pagina kan terugzien en laat je "Zorg dat deze persoon bij de volgende aanmelding het wachtwoord wijzigt." aangevinkt staan. Tevens kun je een e-mailadres opgeven waarnaar de aangemaakte login naartoe wordt gemaild. De licentie die voor je organisatie beschikbaar is wordt direct toegewezen aan de gebruiker, mocht je meerdere verschillende licenties hebben kun je de licentie altijd nog direct aanpassen. Klik op Maken om de gebruiker aan te maken.

Hoe kan ik beginnen met Office 365 na aanschaf van de licentie?

De gebruiker is nu aangemaakt en kan nu inloggen op https://portal.office.com/ en gebruik maken van de Office 365 diensten.

 


Gerelateerde producten

 
Office 365
Bestel een Office 365 pakket
Meer informatie over Office 365